DZIEJE RELIGII, FILOZOFII I NAUKI
indeks | antologia religijna | antologia filozoficzna | filozofia nauki
XXXIX Artykułów Wiary Kościoła Anglikańskiego z 1563 r.
I. Wiara w Trójcę Świętą
Jeden jest tylko Bóg żywy i prawdziwy wiekuisty, miłosierny, bezcielesny,
niepodzielny, Bóg o nieskończonej władzy, mądrości i dobroci, Stwórca i Obrońca
wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych, Bóg jeden w trzech osobach
jednej substancji, mocy, trwałości w wieczności, Ojciec, Syn i Duch Święty.
II. Słowo, Syn Boży, który stał się prawdziwym
człowiekiem.
Ten, który jest Słowem Ojca, Syn z Ojca, prawdziwego i wiekuistego Boga zrodzony
odwiecznie, przyjął ludzką naturę w łonie błogosławionej Dziewicy z jej
substancji, aby obie pełne i doskonałe natury, Boska i ludzka, połączyły się w
jedną osobę na zawsze niepodzielną. Stąd oto jest jeden Chrystus, Bóg prawdziwy
i prawdziwy człowiek, który rzeczywiście cierpiał, umarł ukrzyżowany i
pogrzebany został, aby Ojca z nami pojednać, aby złożyć siebie w ofierze za
grzech pierworodny i za wszystkie ludzkie grzechy.
III. Zstąpienie Chrystusa do piekieł
Jako, że wierzymy w śmierć Chrystusa za nas i Jego pogrzebanie, tak samo wierzyć
powinniśmy w Jego zstąpienie do piekieł.
IV. Zmartwychwstanie Chrystusa
Rzeczywiście prawdą jest, że Chrystus powstał z martwych i na porót przyjął
swoje ciało z kości i krwi i wszystkich rzeczy składających się na doskonałą
ludzką naturę. W tej postaci wstąpił do Nieba, gdzie zasiada, aż wróci dnia
ostatniego i osądzi wszystkich ludzi.
V. Duch Święty
Duch Święty, który od Ojca i Syna pochodzi, jest jednej z Ojcem i Synem
substancji, tego samego majestatu i chwały z prawdziwym i wiecznym Bogiem.
VI. Prymat Pisma Świętego w zbawieniu
Pismo Święte zawiera wszystko, co potrzebne jest do zbawienia. Nie należy zatem
przyjmować za artykuły wiary, ani uważać za potrzebne lub konieczne w zbawieniu
tego, czego w Piśmie znaleźć nie można i co przez ten fakt udowodnionym być nie
może. Przez Pismo Święte rozumiemy te wszystkie kanoniczne Księgi Starego i
Nowego Testamentu, których autorytet nigdy przez Kościół nie został podważony.
Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium, Księga Jozuego, Księga
Sędziów, Księga Rut, I Księga Samuela, II Księga Samuela, I Księga Królewska, II
Księga Królewska, I Księga Kronik, II Księga kronik, I Księga Ezdrasza, II
Księga Ezdrasza, Księga Estery, Księga Joba, Księga Psalmów, Przypowieści
Salomona, Księga Kaznodziei Salomona, Pieśń nad Pieśniami, (Księgi) Czterech
Wielkich Proroków, (Księgi) Dwunastu Proroków. Kościół (według Hieronima)
korzystał również z innych ksiąg, aby ukazać życie przykładne oraz pouczyć w
kwestii obyczajów. Księgi te nie stanowią jednak żadnej doktryny. III Księga
Ezdrasza, IV Księga Ezdrasza, Księga Tobiasza, Księga Judyty, Dodatek Księgi
Estery, Księga Mądrości, Księga Syracha, Baruch Prorok, Pieśń Dziecięca,
Opowieść Zuzanny, Bel i Smok, 2 Modlitwa Menassesa, I Księga Machabejska, II
Księga Machabejska. Wszystkie powszechnie uznawane Księgi Nowego Testamentu my
również uznajemy i uważamy za kanoniczne.
VII. Stary Testament
Stary Testament nie jest sprzeczny z Nowym, ponieważ zarówno w Starym, jak i w
Nowym Testamencie Chrystus ofiaruje rodzajowi ludzkiemu życie wieczne, Chrystus,
który jest jedynym pośrednikiem między Bogiem i człowiekiem, będąc zarówno
Bogiem jak i człowiekiem. Dlatego też nie należy słychać tych, którzy przyjmują,
że Ojcowie Starego Przymierza pokładali nadzieję w przemijających obietnicach.
Otrzymane od Boga, a przekazane przez Mojżesza Prawo dotyczące obrządków i
rytuałów nie obowiązuje chrześcijan, również żadna wspólnota, z konieczności,
nie może przyjmować zawartej w nim społecznej nauki. Jednak żaden chrześcijanin
nie jest wolny od posłuszeństwa przykazaniom moralnym Prawa.
VIII. Trzy Symbole
Trzy Symbole: Symbol Nicejski, Symbol Atanazego, oraz ten, który powszechnie
nazywany jest Symbolem Apostolskim, powinny być przyjęte bez zastrzeżeń, powinno
się w nie wierzyć, ponieważ świadczyć może za nie najpewniejsza gwarancja Pisma
Świętego.
IX. Grzech pierworodny
Nie jest prawdą jakoby grzech pierworodny leżał poza winą Adama (jak
błędnie sądzą Pelagianie), lecz jest winą i zepsuciem natury każdego człowieka,
rzeczywiście przyrodzonym potomstwu Adama, w następstwie czego człowiek jest
bardzo oddalony od pierwotnej prawości i ze swej natury skłonny do zła, z tej
przyczyny ciało zawsze pożąda tego, co przeciwne jest duchowi, dlatego każdy
urodzony na tym świecie zasługuje na gniew Boży i potępienie. Zatrucie natury
ludzkiej pozostaje zaiste nawet w tych, którzy ulegli duchowemu odrodzeniu, mocą
którego z kolei żądze ciała Fronhma sarcoz, tłumaczone albo mądrością, albo
zmysłowością, albo uczuciem, albo też pragnieniem ciała - nie podlegają Boskiemu
Prawu. Chociaż nie potępia się tych, którzy wierzą i są ochrzczeni, to jednak
Apostoł przyznaje, że lubieżność i żądza mają w sobie naturę grzechu.
X. Wolna wola
Po upadku Adama kondycja człowieka jest taka, że sam nie jest zdolny siłą
własnej woli i dobrych uczynków odmienić się i przygotować do wiary i spotkania
z Bogiem. Dlatego nie jest w naszej mocy spełnianie dobrych uczynków miłych i
przyjemnych Bogu bez Bożej łaski przez Chrystusa, który chroniąc nas pozwala nam
mieć dobrą wolę i współpracuje z nami, kiedy ją posiadamy.
XI. Usprawiedliwienie człowieka
Wobec zasług Pana naszego Jezusa Chrystusa słusznie odpowiadamy przed Bogiem
tylko za wiarę naszą, a nie za własne nasze zasługi i dzieła. Dlatego to, że
usprawiedliwieni jesteśmy jedynie przez wiarę, jest najczystszą i krzepiącą
doktryną, wyłożoną najpełniej w Kazaniu o Usprawiedliwieniu.
XII. Dobre uczynki
Chociaż te dobre uczynki, które są owocami wiary i skutkiem usprawiedliwienia
nie mogą usunąć naszych grzechów, ani ostać się wobec surowości Sądu Bożego, to
jednak, kwitnąc na 3 prawdzie i żywej wierze, miłe są i przyjemne Bogu w
Chrystusie - tak, że przez nie poznaje się żywą wiarę jak drzewo po owocach.
XIII. Uczynki nieusprawiedliwione
Uczynki spełniane bez łaski Chrystusa, bez inspiracji jego Ducha nie są miłe
Bogu, ponieważ nie wypływają z wiary w Jezusa Chrystusa, dlatego nie czynią
człowieka ani godnym otrzymania łaski ani zasługującym na stosowną łaskę (jak
mówią scholastycy); zaiste, skoro nie są spełnione zgodnie z wolą Bożą i Boskim
przykazaniem, przeto nie wątpimy, że grzeszna jest ich natura.
XIV. Uczynki nadobowiązkowe
Tylko arogancją i bezbożnością tłumaczyć można spontaniczne uczynki - nazywane
uczynkami nadobowiązkowymi - które (wyrastają) ponad, czy poza Boskie
przykazania. W ten sposób bowiem człowiek ujawnia, że nie oddaje Bogu tego
tylko, do czego jest zobowiązany, lecz robi więcej przez wzgląd na samego siebie
niż wymagałby tego święty obowiązek. Chrystus tymczasem mówi wyraźnie: Tak i wy,
gdy uczynicie wszystko, co wam polecono, mówcie: sługami nieużytecznymi jesteśmy
(bo co winniśmy byli uczynić, uczyniliśmy) - Łk.17,10.
XV. Chrystus jedyny bezgrzeszny
Chrystus w prawdzie natury naszej zrodzony we wszystkim był nam podobny, z
wyjątkiem grzechu, od którego całkowicie był wolny - tak ciało jego, jak i duch.
Stał się barankiem bez skazy, który przez swoją ofiarę gładzi grzechy świata,
także ten grzech, którego - jak mówi św. Jan - w nim (Chrystusie) nie ma. Ale my
wszyscy, chociaż ochrzczeni i ponownie odrodzeni w Chrystusie, zaprawdę wiele
grzeszymy, a jeśli mówimy, że grzechu nie mamy, sami siebie zwodzimy i prawdy w
nas nie ma.
XVI. Grzechy ochrzczonych
Nie każdy grzech śmiertelny dobrowolnie popełniony po chrzcie jest grzechem
przeciw Duchowi Świętemu i grzechem niewybaczalnym. Dlatego nie można odmówić
wyznania skruchy temu, który będąc ochrzczonym dopuścił się grzechu. Po
otrzymaniu Ducha Świętego możemy ponownie powstać oraz życie nasze poprawić.
Zatem potępieni będą ci, którzy mówią, że człowiek nie może już więcej grzechu
się dopuszczać póki żyje na ziemi, a także ci, którzy odmawiają przebaczenia
tym, co prawdziwie żałują.
XVII. Predestynacja
Predestynacja życia jest wiecznym zamysłem Boga, którym zarządza
nieustannie (zanim jeszcze podwaliny świata zostały położone) według swoich
ukrytych przed nami zamiarów, aby przed potępieniem i przekleństwem uchronić
tych, których w Chrystusie wybrał spośród rodzaju ludzkiego oraz aby przez
Chrystusa osiągnęli zbawienie wieczne, tak jak niewiasty należną im cześć.
Dlatego ci, których Bóg obdarzy cudownym dobrodziejstwem, zostaną według Bożego
zamysłu wezwani w odpowiednim momencie przez Ducha; dzięki łasce posłuszni będą
wezwaniu, usprawiedliwieni darmo; staną się przez adopcję synami Boga na
podobieństwo jednorodzonego Syna Jezusa Chrystusa; pobożnie spełniać będą dobre
uczynki, by w końcu, dzięki miłosierdziu Boga osiągnąć szczęście wieczne. Namysł
pobożny nad predestynacją i wybraniem w Chrystusie pełen jest słodyczy, rozkoszy
i niewymownej przyjemności dla Ducha Chrystusa niweczącego uczynki ciała i jego
ziemskich członków; namysł ten serca ludzi pobożnych wznosi ku rejonom wysokim,
niebieskim, dlatego, że 4 ustanawia i umacnia ich wiarę w zbawienie wieczne, z
którego przez Chrystusa cieszyć się mają oraz dlatego, że rozpala miłość do
Boga. Z kolei dla ludzi zmysłowych i ciekawych świata, którym brakuje Ducha
Chrystusa, najbardziej niebezpiecznym upadkiem jest błogie zapatrzenie w wyrok
Boskiej predestynacji, przez co diabeł doprowadza ich do desperacji lub popycha
do rozpustnego życia, które jest nikczemne i nie mniej niebezpieczne niż
desperacja. Ponadto, tak musimy przyjąć Boskie obietnice, jak w Piśmie Świętym
są przedstawione; postępować zaś mamy w zgodzie z wolą Bożą, którą Słowo Boże
wyraźnie przed nami odkrywa.
XVIII. Zbawienie wieczne - jedynie w imię Chrystusa
Przeklęci będą, którzy pozwalają sobie mówić, że każdy człowiek
osiągnie zbawienie przez prawo, jakie uznaje, lub sektę, której jest wyznawcą,
gorliwie kształtując swoje życie według tego prawa i podążając za światłem
Natury. Jednak Pismo Święte wykłada nam jedynie imię Chrystusa, przez które
człowiek musi być zbawiony.
XIX. Kościół
Ten, który widzimy; Kościół Chrystusa jest zgromadzeniem ludzi wierzących, gdzie
głoszone jest nieskażone Słowo Boże i gdzie, według Chrystusowego polecenia,
sakramenty udzielane są należycie, tak jak wynika z polecenia. Jak Kościół
jerozolimski, aleksandryjski i antiocheński zbłądziły, tak samo Kościół rzymski
zbłądził nie tylko sposobem życia i obrządku, lecz również w kwestii wiary.
XX. Autorytet Kościoła
Kościół posiada moc ustanawiania obrządku i ceremonii, jest autorytetem w
sporach na temat wiary, nie ma jednak władzy uświęcania czegokolwiek, co stoi w
sprzeczności z pisanym Słowem Bożym, nie może również objaśniać jednego
fragmentu Pisma, jeśli miałby się tenże niezgodnym stać z innym fragmentem.
Dlatego: chociaż Kościół opiekuje się Pismem Świętym i jest jego świadkiem, nic
jednak wewnętrznie sprzecznego stanowić nie może; z tego samego powodu nie
powinien - (tłumacząc się) koniecznością zbawienia - narzucać czegokolwiek, w co
wierzyć trzeba.
XXI. Autorytet soboru
Sobór nie może zebrać się bez woli i przyzwolenia książąt. Lecz jeśli
już się zbierze - zważywszy, że jest tylko zgromadzeniem ludzi, spośród których
nie wszyscy są pod wpływem Ducha i Słowa Bożego - może zbłądzić i (rzeczywiście)
zbłądził niejednokrotnie, nawet w kwestiach odnoszących się do Boga. Dlatego to
co nakazuje, jako konieczne do zbawienia, nie posiada ani mocy ani autorytetu, o
ile nie można stwierdzić, że zostało wyniesione z Pisma.
XXII. Czyściec
Papieska doktryna dotycząca czyśćca, odpustów, kultu, oddawania czci
obrazom i relikwiom, oraz (doktryna dotycząca) wzywania świętych jest zmyśleniem
słodkim a próżnym, które nie opiera się na żadnej gwarancji Pisma i sprzeczne
jest raczej ze Słowem Bożym.
XXIII. Duszpasterstwo w parafii
Żaden człowiek nie może prawnie przyjąć urzędu publicznego kaznodziei,
ani udzielać sakramentów w parafii, zanim nie zostanie legalnie powołany i
posłany do wypełniania tych 5 zadań. Za prawnie powołanych i posłanych
powinniśmy uważać tych, którzy do tej pracy zostaną wybrani i powołani przez
ludzi posiadających - nadaną im w parafii - władzę. Oni mają powoływać pastorów
i wysyłać ich do trzódki Pana.
XXIV. Nabożeństwo w zrozumiałym dla ludu języku
Jawnie sprzeczne ze Słowem Bożym i zwyczajem pierwotnego Kościoła jest
prowadzenie publicznego nabożeństwa w języku, którego lud nie rozumie.
XXV. Sakramenty
Polecone przez Chrystusa sakramenty są nie tylko symbolem czy pamiątką
Chrześcijańskiego wyznania wiary, lecz są żywym znakiem i świadectwem łaski oraz
dobrej woli Boga, przez które działa w nas niedostrzegalnie, ożywia nas,
wzmacnia i utwierdza naszą wiarę. Dwa sakramenty polecił nam Chrystus, nasz Pan
w Ewangelii: Chrzest i Wieczerzę Pańską. Bierzmowanie, pokuta, małżeństwo,
święcenia, ostanie namaszczenie powszechnie nazywane są sakramentami, jednak nie
można zaliczyć ich do sakramentów Ewangelii - z jednej strony akceptowane są w
Piśmie jako etapy życia, z drugiej strony wyrastają na poapostolskim zepsuciu.
Oto więc nie posiadają takiej natury sakramentu jak chrzest czy Wieczerza
Pańska, ponieważ nie posiadają widocznego znaku ani obrządku poleconego przez
Boga. Chrystus nie nakazał sakramentów po to, abyśmy przyglądali się im lub z
nimi obnosili, lecz po to, abyśmy je w swoim czasie przyjmowali. Jeśli godnie je
przyjmiemy, będą miały zbawienne skutki i działania. Kto bowiem pożywa i pije
niegodnie, potępienie dla siebie pożywa i pije, jak mówi św. Paweł.
XXVI. Niegodziwość pastorów nie szkodzi skuteczności
sakramentu
W Kościele zło zawsze miesza się z dobrem; czasami w kapłaństwie Słowa i
sakramentów przeważa zło; zważywszy jednak, że (ludzie) nie spełniają kapłaństwa
we własnym imieniu, lecz w imię Chrystusa oraz służą z jego pełnomocnictwa i
władzy, możemy tedy korzystać z ich posługi słuchając Słowa Bożego i przyjmując
sakramenty. Skuteczność Chrystusowego polecenia nie zmniejsza się przez ich
nikczemność. Wiara (przecież) jest tym, co nie umniejsza łaski darów Bożych; tak
więc uczciwie przyjąć można wszystkie udzielane sakramenty, te zaś będą
skuteczne z Chrystusowego ustanowienia i obietnicy, choćby nawet udzielał ich
zły człowiek. Niemniej jednak, z dyscypliny Kościoła wynikać powinna dbałość o
przeprowadzenie dochodzeń w sprawach złych pastorów. Niech oskarżeni zostaną
przez tych, którzy znają ich winy, jeśli osądzeni sprawiedliwie okażą się
winnymi, zostaną usunięci.
XXVII. Chrzest
Chrzest jest nie tylko dowodem wyznania wiary i oznaką różnicy, przez którą
chrześcijanie rozpoznawani są wśród innych nie ochrzczonych, lecz jest również
dowodem odrodzenia lub powtórnych narodzin, przez co, jakby za pomocą
instrumentu, Kościołowi zaszczepieni zostają ci, którzy chrzest otrzymują;
(chrzest) pieczętuje obietnice odpuszczenia grzechów i adopcji (człowieka) jako
Syna Bożego przez Ducha Świętego, (chrzest) umacnia wiarę, a mocą modlitwy do
Boga pomnaża się łaska. Chrzest dzieci, jako najbardziej zgodny z Chrystusowym
ustanowieniem, należy w Kościele utrzymać.
XXVIII. Wieczerza Pańska
Wieczerza Pańska jest nie tylko dowodem miłości, którą chrześcijanie winni mieć
względem 6 siebie, lecz jest także sakramentem odkupienia przez śmierć
Chrystusa, zasługującym na to, aby przyjmować go należycie, godnie i z wiarą;
łamiąc chleb przyjmujemy ciało Chrystusa, podobnie biorąc kielich
błogosławieństwa, przyjmujemy jego krew. Transsubstancjacja (albo przemiana
substancji chleba i wina) podczas Wieczerzy Pańskiej nie może być udowodniona
przez Pismo Święte, sprzeczna jest z jasnym słowem Pisma, niweczy istotę
sakramentu i jest powodem wielu przesądów. Podczas Wieczerzy Ciało Chrystusa
otrzymuje się, przyjmuje i spożywa tylko w sposób duchowy i boski; wiara jest
sposobem przyjmowania i spożywania Ciała Chrystusa podczas Wieczerzy Pańskiej.
Sakrament Wieczerzy Pańskiej nie z polecenia Chrystusowego utrzymany został i
wyniesiony, nie z polecenia Chrystusowego obnoszony był i praktykowany.
XXIX. Niegodziwi, którzy nie spożywają ciała Chrystusa
podczas Wieczerzy Pańskiej
Niegodziwi są i pozbawieni żywej wiary, którzy jawnie zmysłowo między
zęby biorą (jak mówi św. Augustyn) sakrament Ciała i Krwi Chrystusa; w żaden
sposób tym w Chrystusie nie uczestniczą, lecz na swoje potępienie, zjadają i
wypijają symbol albo sakrament rzeczy tak wielkiej.
XXX. Obie postaci sakramentu
Kielicha Pańskiego nie wolno odmawiać świeckim. Z Chrystusowego bowiem
polecenia i rozkazania postaci sakramentu Pańskiego winny być udzielane
wszystkim bez wyjątku chrześcijanom.
XXXI. Wyjątkowość Eucharystii Chrystusa zakończonej na
krzyżu
Ofiara, którą niegdyś Chrystus złożył, jest całkowitym odkupieniem i
zadośćuczynieniem, pełną pokutą za wszystkie grzechy świata: za grzech
pierworodny i nasze własne grzechy; nie ma innego zadośćuczynienia za grzech jak
tylko to jedno. Zatem ofiara mszy, podczas której kapłan modli się do Chrystusa
za żywych i umarłych o odpuszczenie winy i kary, jest bluźnierczą gadaniną i
niebezpiecznym oszustwem.
XXXII. Małżeństwa duchownych
Biskupi, księża oraz diakoni, składając ślub bezżenności lub
powstrzymując się id małżeństwa, nie kierują się Prawem Bożym. Tak jak wszyscy
chrześcijanie, również oni mają prawo żenić się według własnego uznania. Sami
powinni rozstrzygnąć ten problem, aby lepiej służyć pobożności.
XXXIII. Ekskomunika oraz jej unieważnienie
Człowiek otwarcie potępiony przez Kościół i sprawiedliwie wyłączony z
jedności Kościoła, ekskomunikowany, powinien być usunięty ze wspólnoty wiernych
jako poganin, aż pokutę otwarcie odprawi (którą zostanie ponownie uświęcony) i
przez sąd, który władzę nad nim posiada, przyjęty zostanie do Kościoła.
XXXIV. Tradycja Kościoła
Nie ma potrzeby, aby tradycja i obrządek były wszędzie takie same, czy
bezwzględnie podobne, ponieważ zawsze były różnorodne; zmieniać się mogą według
różnorodności krajów, czasów i ludzkich obyczajów, tak aby nic nie działo się
wbrew Słowu Bożemu. Ktokolwiek według osobistego sądu, chociaż wynikającego z
dobrych chęci, celowo, otwarcie łamie tradycję i obrządek Kościoła, które są
uświęcone i zaakceptowane powszechnie i 7 niesprzeczne ze Słowem Bożym, powinien
zostać otwarcie upomniany, ponieważ wykracza on przeciw powszechnemu porządkowi
Kościoła, obraża autorytet sędziego i rani sumienie starszych braci. Każdy
poszczególny albo narodowy Kościół jest w mocy ustanawiania, zmieniana i
znoszenia obrządków lub rytuałów Kościoła - wcześniej mocą człowieka jedynie
ustanowionych - tak, aby wszystkie rzeczy oddziaływały moralnie.
XXXV. Kazania
Druga Księga Kazań, z której kilka tytułów zaadaptowaliśmy dla potrzeb
tych artykułów, zawiera pobożną i zbawienną doktrynę, konieczną w naszych
czasach, tak jak poprzednia Księga Kazań, która wydana została w czasach Edwarda
VI. Sądzimy zatem, że kazania te powinny być odczytywane w kościołach przez
pastorów w sposób przykładny i jasny, tak aby lud mógł je zrozumieć. Tytuły
kazań: 1. Prawidłowy porządek nabożeństwa 2. Przeciw niebezpieczeństwu
bałwochwalstwa 3. Naprawa i utrzymanie czystości Kościoła 4. Dobre uczynki -
Post 5. Przeciw obżarstwu i pijaństwu 6. Przeciw zbytkowi w ubiorze 7. Modlitwa
8. Miejsce i czas modlitwy 9. Powinność odprawiania modlitwy i sakramentów w
znanym języku 10. Sądy kleru o Słowie Bożym 11. Jałmużna 12. Narodzenie
Chrystusa 13. Męka Chrystusa 14. Zmartwychwstanie Chrystusa 15. Godne przyjęcie
sakramentu Ciała i Krwi Chrystusa 16. Dary Ducha Świętego 17. Dni Krzyżowe 18.
Małżeństwo 19. Skrucha 20. Przeciw próżności 21. Przeciw rebelii.
XXXVI. Konsekracja biskupów, święcenia kapłanów
Księga konsekracyjna arcybiskupów i biskupów oraz święceń księży i
diakonów, wydana ostatnio w czasach Edwarda VI i w tym samym czasie potwierdzona
autorytetem Parlamentu, zawiera wszystkie konieczne elementy konsekracji i
święceń, nic zaś nie zawiera, co miałoby charakter przesądów lub byłoby
grzeszne. Od drugiego roku panowania Króla Edwarda do dzisiaj święceń udzielano
według nakazów tej księgi, w przyszłości będą one udzielane według tych samych
nakazów. Rozkazujemy, aby wszelkie święcenia udzielane były należycie,
sprawiedliwie i w sposób uporządkowany.
XXXVII. Sędziowie świeccy
Jego Królewska Wysokość posiada najwyższą władzę w Królestwie
Anglii i we wszystkich swoich dominiach; do niego należy najwyższa władza nad
wszystkimi dobrami Królestwa - kościelnymi i świeckimi. Jego władza nie jest i
nie może być podległa żadnej obcej jurysdykcji. W granicach władzy Jego
Królewskiej Wysokości - rozumiemy, że ten tytuł może kilku oszczerców obrazić -
nie przyznajemy naszym książętom prawa wykładania Słowa Bożego, ani udzielania
sakramentów, co ostatnio przez Królową naszą Elżbietę wydany zakaz potwierdza,
lecz tego tylko udzielamy przywileju, który, jak znajdujemy w Piśmie Świętym,
zawsze wszyscy pobożni książęta od samego Boga otrzymywali. Książęta powinni
sprawować władzę nad wszystkimi dobrami i stanami, duchownymi i świeckimi,
powierzonymi im w opiekę przez Boga, a w ręce sprawiedliwości oddać upartych i
złoczyńców. Jurysdykcja Biskupa Rzymu nie sięga Królestwa Anglii. Prawo
Królestwa karze ohydne i ciężkie przestępstwa chrześcijan śmiercią. Na mocy
rozporządzenia sądu słusznym jest, aby chrześcijanie nosili broń i służyli na
wojnie.
XXXVIII. Dobra chrześcijan nie są wspólne
Bogactwa i dobra chrześcijan nie są wspólne, co wynika z prawa
majątkowego oraz tytułu 8 własności, a czym szczycą się kłamliwie pewni
anabaptyści. Niemniej jednak, każdy człowiek powinien szczodrze obdarzać
biednych jałmużną z tego, co posiada i według swoich możliwości.
XXXIX. Przysięga
Przyznajemy, że składanie gołosłownej i pochopnej przysięgi zabronione
jest chrześcijanom przez Pana naszego Jezusa Chrystusa oraz apostoła jego
Jakuba. Sądzimy jednak, że religia chrześcijańska nie zakazuje składania
przysiąg; człowiek jednak przysięgać może dopiero wtedy, gdy sędzia zażąda tego
w sprawie dotyczącej wiary i miłości bliźniego. Niech odbędzie się to według
nauki Proroków: sprawiedliwie, rozumnie, prawdziwie.